en
09-3731115

לפני שבחרתם את מיקום מטבח החוץ חשבו על הכל

מתוך רצון לרענון העיצובי וליצירת חוויה ייחודית בביתכם, החלטתם לשדרג את הבית והגינה עם מטבח חוץ איכותי מהשורה הראשונה. הדברים הראשונים העומדים לנגד עיניכם הם איכות המטבח מבחינת העמידות שלו, הפונקציונליות של והחזות שלו, וכדי לאפשר את כל השלושה יש צורך בחומרי גלם איכותיים וטכנולוגיית ייצור ייחודית המשלבת את כל ההיבטים הללו באופן הטוב ביותר. אך אלמנט נוסף וחשוב צריך להשתתף בשיקולי מטבח החוץ ואין להמעיט בחשיבותו. היבט זה הוא המיקום של מטבח החוץ.

כמה חשוב המיקום?

המיקום הוא מן השיקולים החשובים ביותר בתכנון מטבח החוץ ויש לו קשר הדוק לכל אחד מן ההיבטים שבמטבח חוץ איכותי. כאשר אנו מתכננים את מיקומו של המטבח באופן אחראי תוך הפעלת כל השיקולים הנכונים, נבטיח גם איכות גבוהה המתאפיינת בעמידות ואיתנות, וגם ראות בעלת ערך אסתטי הנשמרת לאורך זמן. אך יותר מכל, בחירה נכונה של מיקום מטבח החוץ מועילה לפונקציונליות ולנוחות השימוש שלכם. בחירה במיקום נכון ימנעו הפרעות לא רצויות הנובעות מתנאי הסביבה בעת השימוש וכך תבטיחו שימוש נוח ויעיל בכל זמן ולכל מטרה. באמצעות הנקודות הבאות תוכלו לחזות ולבחון היטב את תנאי הסביבה שבשטח מטבח החוץ שלכם וכך לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור המיקום שלו.

תכנון על פי הגינה, החצר והבית הקיימים

הדבר הראשון שיש לבחון כאשר ניגשים לבחור את מיקום מטבח החוץ הוא התנאים הנוכחיים בסביבת המטבח. החצר והגינה לרוב מאובזרות בשלל אלמנטים ורהיטים, ועל אף שחלקם עתידיים לזוז ולפנות מקום עבור המטבח הטרי, ישנם כאלה שמתוכננים להישאר. בין האלמנטים המצויים בחצר, החשובים ביותר לבחירת מיקום מטבח החוץ הם פינות הישיבה, הצמחייה שבחצר ובגינה, ופינות בילוי כמו בריכה, טרמפולינה לילדים ואף פינת משחקים.

בחרו את מיקום המטבח באמצעות מתן דגש לנקודות הבאות:

  • מרחק בטוח מפינות הבילוי בחצר: מטבח החוץ לרוב מאופיין במנגל הכוללים אש ועשן. פינות הבילוי מאידך, לרוב מאוכלסות בילדים, ולכן אנו רוצים להפריד את אלה מאלה. ננסה להרחיק את מטבח החוץ מפינות הבילוי הללו וכך נוכל לאפשר לילדים לשחק ולהשתולל כרצונם ללא סכנה.
  • מרחק סביר מפינת הישיבה: כמו שהעשן של המנגל עשוי להפריע לילדים, כך הוא עשוי להפריע למבוגרים ולסועדים שיושבים בפינת הישיבה. עם זאת, באזור סביבת הישיבה לרוב אין השתוללויות כפי שיש בפינות המשחק של הילדים ולכן אפשר למקם את מטבח החוץ קרוב יותר אליהם. נוסף לכך, האוכל המבושל במטבח מיועד להגיע לסועדים בפינת הישיבה ובכך מרחק סביר יאפשר גישה נוחה ומהירה וקשר עין של המבשל עם האורחים כדי שיהיה חלק מחוויית האירוח
  • מניעה מנשירת עלים ולכלוך: פינות מוצלות תחת עצים ושיחים מטפסים עשויות להיות יפות וקסומות, אך הן מוקד להצטברות לכלוך ולכן עדיף להימנע מלמקם את מטבח החוץ באזורים אלה. נשירת עלים או פירות קטנים ונוכחות הציפורים בין העצים עשויים ללכלך את המטבח במידה ויהיה תחתם.
  • גישה נוחה אל תוך הבית: מטבח החוץ קטן ומצומצם יותר ממטבח הפנים ולרוב יש צורך במעבר נוח ומהיר מהאחד לאחר. לפיכך כדאי למקם את מטבח החוץ לצד אחת הכניסות לבית ובכך לאפשר גישה מהירה פנימה להעברת מוצרים וכלים.

תכנון על פי שינויים עתידיים

ממש כפי שאנו בונים את מטבח החוץ, ייתכן ובעתיד הקרוב נרצה לשנות או להוסיף דבר-מה נוסף לחצר שלנו. כאשר זה יקרה, לא נרצה שייווצרו לנו דילמות של מיקום ושל ארגון האלמנטים בחצר. ניסיון להביט קדימה ולצפות את השינויים שעשויים לבוא על החצר והגינה יכולים לחסוך זמן רב בעתיד ואף גם, במקרים מסוימים, צורך בשיפוץ. באמצעות הבנה נכונה של מבנה החצר ושל מה שנרצה לשנות או להוסיף בעתיד נוכל לבחור מיקום נהדר ומשביע רצון למטבח החוץ שיישאר כך לאורך זמן.

זווית המטבח אל השמש בשעות הפעילות של המטבח

השיקולים בבחירת המיקום של מטבח החוץ אינם מסתכמים רק ביחסיו של המטבח עם האלמנטים השונים בחצר או בגינה, אלא גם בפונקציונאליות של המטבח ובנוחות השימוש בו. אחד מן ההיבטים החשובים ביותר מבחינה זו היא זווית השמש והפוטנציאל שלה לסנוור ולהפריע לנו בזמן העבודה במטבח. כדי למקסם את הפונקציונליות של המטבח, נתכנן את מיקומו כך שבשעות הפעילות הפנים שלנו לא יופנו אל השמש.

כדי לתכנן זאת באופן הטוב ביותר, קחו בחשבון את הנקודות הבאות:

  • לאיזה צד פונה החצר? השמש עושה את דרכה ממזרח למערב דרך החלק הדרומי של השמים. חצר הפונה לצד דרום תספוג לפיכך שמש לאורך כל היום. חצר הפונה למזרח או מערב, תספוג שמש רבה בחלק אחד של היום ומעט אור שמש בחלק השני. חצר הפונה לצפון תספוג מעט אור שמש לאורך כל היום.
  • מהן שעות הפעילות שלכם? כלומר, באילו שעות בדרך כלל תפעלו במטבח החוץ? השמש תגיע ממזרח בבוקר, מדרום בצהריים וממערב לקראת הערב. בהתאם לשעות הפעילות העיקריות שלכם, ניתן לתכנן את המטבח כך שלא יפנה לשמש בשעה זו.
  • אילו הצללות יש בחצר? גגות וסככות לרוב מועילים ומונעים סנוור, וכך נוח לעבוד במטבח החוץ תחתם. אך יש להתחשב בשטח ההצללה כיוון שזוויות שונות של השמש על פי שעות שונות בחלקים שונים בשנה, ישפיעו רבות על פיזור הצל. מבחינה זו, הדגש צריך לבוא על הזמנים בהם השמש נמוכה וכך נמצאת בזווית חדה. הדבר מתרחש מוקדם בבוקר או לקראת הערב במשך כל השנה, אך מתרחש גם במהלך היום בזמן החורף כאשר השמש נמצאת בזווית חדה יחסית מדרום בשעות הצהריים.

בדיקת כיווני רוח

אלמנט טבעי נוסף שיש לבדוק הוא כיווני הרוח והכמות שלה המגיעה לחצר. רוח חזקה עשויה להפריע בעת העבודה במטבח. יתרה מכך, כאשר אנו מבשלים באמצעות מנגל הרוח עשויה להעיף את העשן לכיוונים לא רצויים, כמו פנים הבית, אזור הישיבה או אזורי המשחקים של הילדים. אם נבדוק את כיווני הרוח נוכל לתכנן את מיקום המטבח שלנו כך שייחשף למידות נמוכות של רוח בלבד וכך נימנע בקשיים אלה.

הרוח אינה נוחה לתחזית כמו השמש ואין לה כיווני תנועה קבועים בהתאם לשעות היום ולעונות השנה, אך כן ניתן לבצע את השיקול בהתאם לתנאי השטח. ככל שהשטח פתוח יותר, כך תנועת הרוח תהיה רבה יותר. את תנאי השטח אפשר לבחון על פי שני אלמנטים:

  • תנאי שטח אדריכליים: מחסומי רוח אדריכליים עשויים להיות כל דבר בנוי, החל מגדרות או חומות סביב חצר הבית ועד בתים שכנים החוסמים את תנועת הרוח. ככל שצפיפות הבנייה תהיה רבה יותר, כך החשיפה לרוח תהיה נמוכה יותר. אך הדבר תקף רק כאשר השטחים בנויים באותו הגובה, כאשר חצר תהיה חשופה לרוח גם באזור צפוף באם היא מוגבהת מעל למבנים האחרים באזור.
  • תנאי שטח גיאוגרפיים: מחסומי רוח טבעיים מאופיינים בעיקר על ידי הבדלי גבוה. כל מקום יהיה חשוף לרוח מכיוון האזורים הנמוכים ממנו. כך בית הנבנה על גבי שיפוע יספוג רוח בעיקר מכיוון הירידה. בחינה גיאוגרפית רחבה תכלול גם את תנאי השטח הסביבתיים בקנה מידה גדול יותר כדי לאתר את מחסומי הרוח הטבעיים.

בדיקה מקדימה של נקודות חשמל ומים

מטבח חוץ, ככל מטבח אחר, צריך גישה למערכת החשמל והמים כדי לתפקד באופן הרצוי. בדיקה מקדימה של פריסת מערכת החשמל וצנרת המים תחשוף את הנקודות האסטרטגיות עבור מטבח החוץ החדש שיצריכו את הטרחה המועטה ביותר. בתרחיש האידיאלי, נקודות החשמל והמים יהיו מוכנות מראש וכל שיהיה צריך הוא לחבר את מטבח החוץ אליהם, אך לרוב אין זה המקרה. פעמים רבות יש צורך בשינוי הפריסה של מערכת החשמל וצנרת המים כדי לחבר נקודה באופן מוסווה. בדיקה מקדימה של המערכות תקל רבות על התהליך הזה בכך שתגלה מה היקף העבודה הדרושה לחיבור המטבח אל התשתיות.

בטיחות

שיקולי מיקום המטבח צריכים להיעשות במקביל לשיקולי בטיחות הכוללים את תנאי השטח של החצר. מטבח החוץ הוא אזור שעשוי לכלול אש בוערת ונקודות חשמל ויש להרחיקו מאלמנטים שעשויים ליצור סכנה כאשר הם באים במגע איתם. ביניהם, אחד הפריטים החשובים ביותר שיש לשים עליהם דגש מבחינה ביטחונית הוא ההצללה. יש לעשות שימוש בהצללה בטיחותית למטבח אשר תהיה מוגנת ובטוחה ממגע עם אש הגריל. באמצעות תשומת לב לבטיחות השימוש במטבח, נוכל להבטיח מטבח חוץ שימושי שרק יועיל ויוסיף לחוויית השהות בחצר.

היעזרו במומחים

השיקולים הנוגעים למיקום מטבח החוץ כוללים פרמטרים רבים שאמורים לבוא בחשבון זה ביחס לזה, תוך התחשבות באלמנטים סביבתיים וטבעיים רבים. ניתן להקל על העבודה באמצעות ייעוץ מאדריכלים, מעצבים ומתכנני נוף אשר אוחזים במומחיות בתחום ויודעים לבצע את השיקולים הנכונים ולקבל את ההחלטות הנכונות. המומחים המקצועיים של OUTOPIA ישמחו לעמוד לרשותם וללוות אתכם בקבלת כל ההחלטות. כך תוכלו לקבל את מטבח החוץ המושלם עבורכם, אשר ממוקם במוקד האידיאלי בחצר או בגינה כדי לייצר חווית שימוש איכותית ומהנה.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות